STARÁME SE O VAŠE BLÍZKÉ ŘADU LET
Naši péči Vaši nejbližší ocení

Provozovna Velké Březno

PEČOVATELSKÉ SLUŽBY > Velké Březno

Zahradní 182
403 23 Velké Březno

Terénní pečovatelská služba poskytovaná dle potřeb uživatelů na území obce Velké Březno, Valtířov, Homole, Ústí nad Labem a spádové oblasti do 10 km od Velkého Března

Časový interval poskytovaných sociálních služeb

Denně 7.oo - 21.oo hodin
(včetně sobot, nedělí a svátků)

Naše služby

a) Základní sociální poradenství

Jedná se o poskytování informací přispívajících k řešení nepříznivé sociální situace klienta. Nejčastěji se jedná o informace o možných sociálních dávkách, o možnosti využití jiných sociálních služeb, konzultace způsobů praktické péče aj. Základní sociální poradenství je poskytování také pečujícím osobám v rozsahu činností, které spočívají v nácviku dovedností pečujících osob pro zvládání péče o osoby závislé na jejich pomoci. Tyto činnosti jsou poskytovány zdarma.

b) Pomoc a podpora při podávání jídla a pití

Cílem je zajistit podání jídla a pití klientovi, který si toto nemůže zajistit sám tak, aby nedošlo k dehydrataci nebo podvýživě klienta (tzn. ohřátí, nakrájení, krmení).

c) Pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek

Jedná se o pomoc při oblékání (např. převlékání z nočního prádla do denního, oblékání při pomoci u hygieny aj.) a svlékání včetně speciálních pomůcek dle jeho potřeb (bandáž, ortéza, korzet, navlečení elastických punčoch aj.).

d) Pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík

Úkon zahrnuje pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík dle přání a potřeb klienta. U částečně mobilního klienta pomoc při zvedání, přistavení vozíku, přidržení při přesedání na vozík, přesun klienta z lůžka na vozík a z vozíku na lůžko. U úplně imobilního klienta je úkon poskytován pomocí zvedáku (pokud má klient domácnost vybavenou zvedákem) nebo za pomoci druhé osoby (druhé pečovatelky, rodinného příslušníka apod.). Postel klienta musí být dostatečně vysoká nebo polohovací, vybavená hrazdičkou, přístupná ze tří stran.

e) Pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním prostoru

Cílem je zajistit klientovi pomoc při prostorové orientaci a samostatném pohybu ve vnitřním prostoru. Úkon zahrnuje doprovod klienta po bytě (z jedné místnosti do druhé, např. WC) nebo po domě (doprovod ke schránce, do sklepa aj.) formou přímého doprovodu (klient se pečovatelky drží, pečovatelka klienta podpírá), nebo formou nepřímého doprovodu (pečovatelka pokyny směřuje klienta, otevírá a zavírá dveře, případně upozorňuje na překážky).

f) Pomoc při úkonech osobní hygieny

U chodícího klienta se jedná o pomoc a podporu dle jeho přání a potřeb (například doprovod do/z koupelny, přesun do/z vany, podání mycích potřeb, pomoc s mytím a utíráním, oblékání, česání, pomoc při zubní hygieně aj.). U klienta s omezenou pohyblivostí, případně s nevyhovující koupelnou provádí pečovatelka mytí nebo koupel na lůžku. Podle přání klienta pečovatelka promaže tělo krémem, příp. ošetří opruzeniny. Při osobní hygieně a ostatních úkonech péče o klienta pečovatelka dbá na intimitu, soukromí a důstojnost.

g) Pomoc při použití WC

Tímto úkonem se rozumí doprovod na WC či pomoc při použití toaletního křesla, ale také pomoc při používání inkontinenčních pomůcek. Pomoc spočívá především v přesunech a hygieně spojené s vyprazdňováním.

h) Pomoc při základní péči o vlasy a nehty

Touto pomocí se rozumí mytí a případné vysoušení vlasů klienta, včetně mytí vlasů na lůžku. Dále pak stříhání nehtů na rukou a nohou, pokud to nevyžaduje odbornou péči (např. pedikúru).

i) Dovoz teplého oběda

Úkon Dovoz obědů je sjednáván ve spojení s úkony nezbytnými k zajištění základních životních potřeb klienta:

  • Příprava a podání jídla a pití
  • Pomoc a podpora při podávání jídla a pití
  • Pomoc při úkonech osobní hygieny
  • Běžné nákupy a pochůzky (pouze u osob, které nemají možnost obstarat si zboží běžné denní potřeby a věci osobní potřeby jiným způsobem).

Samostatně lze sjednat dovoz stravy pouze ve výjimečných případech (např. omezená mobilita klienta, neschopnost komunikace s komerčními dodavateli, lékařem předepsaná žaludeční šetřící, žlučníková či neslaná dieta apod.). Konečné rozhodnutí vždy závisí na posouzení nepříznivé sociální situace klienta sociální pracovnicí.

Dovoz je zajištěn dle platných hygienických norem. Oběd se dováží pouze v termojídlonosičích, které je možné si zakoupit nebo pronajmout od pečovatelské služby (viz pronájem jídlonosičů fakultativní činnosti). Pečovatelská služba rozváží stravu: normální, žaludeční šetřící, neslanou a žlučníkovou. Nelze si vybrat z jídelníčku. Jídelníček je k nahlédnutí u pečovatelky.

j) Donáška chlazené stravy vakuově balené

Jedná se o stravu, která nemusí být spotřebována v den dovozu, má delší trvanlivost. Klient si tuto stravu objednává týden předem z nabídky několika jídel. Chlazená strava se dováží každý pátek nebo den před státním svátkem a je určena především na víkendy a svátky. Způsob uchovávání a datum doporučené spotřeby je uveden na obalu stravy.

k) Pomoc při přípravě jídla a pití

Cílem je zajistit pomoc klientovi při ohřívání jídla nebo při přípravě jednoduchých časově nenáročných jídel (např. namazání chleba, míchaná vajíčka, krupicová kaše atd.). Dále pomoc při přípravě kávy nebo čaje. K tomuto úkonu patří umytí a úklid použitého nádobí a pomůcek.

l) Příprava a podání jídla a pití

Pečovatelka ohřívá, servíruje a podává předem připravené nebo dovezené jídlo, popřípadě připravuje jednoduché časově nenáročné jídlo a pití (např. namazání chleba, uvaření krupicové kaše apod.). K tomuto úkonu patří umytí a úklid použitého nádobí a pomůcek.

m) Běžný úklid

Úkon běžný úklid je poskytován pouze, pokud jsou u klienta pravidelně zajišťovány úkony nezbytné k zajištění základních životních potřeb, např. příprava a podání jídla a pití, pomoc při úkonech osobní hygieny, běžné nákupy a pochůzky (pouze u osob, které nemají možnost obstarat si zboží běžné denní potřeby a věci osobní potřeby jiným způsobem). Běžný úklid směřuje k udržení standardu bydlení klienta. Nejedná se o úklid na úrovni úklidové služby či hospodyně, cílem není nahrazovat tyto služby. Konečné rozhodnutí, zda bude úklid prováděn v režimu pečovatelské služby vždy závisí na posouzení nepříznivé sociální situace klienta při sociálním šetření. Běžný úklid zahrnuje: setření prachu, zametení, vytření, vyluxování, omytí kuchyňské linky, umytí zrcadel, umyvadla, vany, sprchového koutu a příslušenství WC, vynesení odpadků, převlékání ložního prádla, praní a žehlení prádla v domácnosti klienta. Klient je povinen být přítomen v domácnosti při úklidu. Úklid nebude poskytnut v přítomnosti návštěvy rodiny nebo jiných osob.

Praní prádla se provádí pouze v automatických pračkách. Pečovatelky z hygienických důvodů nepřepírají prádlo ručně, ani neperou ve vířivých pračkách. V případě, že klient není vybaven automatickou pračkou, lze prádlo vyprat v prádelně pečovatelské služby nebo zajistit vyprání ve veřejné prádelně.

n) Velký úklid

Velký úklid je poskytován pouze klientům, kterým je pravidelně prováděn běžný úklid. Provádí se v místnostech, které klient prokazatelně užívá. Rozsah velkého úklidu je limitován aktuální volnou kapacitou PSUL. Velký úklid zahrnuje: setření prachu z těžko dostupných míst, včetně vnitřních prostor nábytku, omytí svítidel, vyluxování židlí a čalouněného nábytku, omytí dveří a nábytku, umytí oken a rámů oken (úkon se neprovádí u oken zjevně rozbitých). Může se jednat i o sezónní úklid (např. velikonoční, jarní, vánoční). Neprovádíme: úklid po malování, popř. po výměně oken či jiných stavebních pracích (k tomu lze využít sjednání doplňkové služby organizace Služby pro rodinu a domácnost).

o) Běžný nákup

Jedná se o pravidelný nákup potravin a drobného zboží (minimálně 1x týdně), které lze spotřebovat v řádu několika hodin či dnů. Především jde o potraviny běžné denní spotřeby, např. pečivo, mléčné výrobky či uzeniny a zboží osobní potřeby, např. drobné předměty, tiskoviny (noviny, časopisy), a též drogistické zboží, např. hygienické pomůcky či prostředky. Celková váha malého nákupu nesmí přesáhnout 10 kg a je prováděn v okolí bydliště klienta, zpravidla ve vzdálenosti 0,5 km od bydliště. Pokud si klient přeje nákup alkoholických nápojů, jsou v rámci jednoho nákupu dovezeny max. 2 láhve alkoholu. Nenakupuje se pro rodinné příslušníky, ani v obchodech podle akčních letáků.

p) Velký nákup

Jedná se o nákup oblečení, potravin na delší časové období (balení minerálních vod apod.), domácích potřeb, potřeb pro domácí zvířata (krmení pro psy, kočky) nebo nákupy v hypermarketech aj. Velký nákup je poskytován zpravidla pouze u klientů, kterým je zajišťován běžný nákup. Maximální váha nákupu nesmí překročit 20 kg. Pokud si klient přeje nákup alkoholických nápojů, jsou v rámci jednoho nákupu dovezeny max. 2 láhve alkoholu.

q) Pochůzky

Pečovatelka zajišťuje dle přání a potřeb klienta pochůzky, např. za účelem zaplacení složenek či jiných poplatků na poště, nebo na úřadech a jiných bankovních ústavech, vyzvednutí léků v lékárně, odvozu prádla do prádelny apod. Pochůzky jsou jasně a předem stanovené klientem.

r) Praní a žehlení ložního a osobního prádla

Klienti, kteří nemají možnost praní ve své domácnosti, ani ve veřejné prádelně, mohou využít služby praní prádla v prostorách pečovatelské služby. Prádlo pečovatelka zváží a domluví se s klientem na způsobu praní prádla (teplota, použití aviváže apod.). Prací prášek a aviváž poskytuje PS. Prané prádlo se nikdy nepere, ani nesuší v sušičce, s prádlem jiného klienta. Dle požadavku klienta se prádlo vyžehlí.

s) Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím doprovod

Pečovatelská služba zajišťuje zprostředkování kontaktu se společenským prostředím dle nasmlouvaných služeb klienta, např. doprovod na úřady, do lékárny, na poštu, do banky, k lékaři apod. Doprovod se poskytuje pěšky, veřejným dopravním prostředkem, taxíkem, dopravou poskytovanou organizací nebo sanitou. V případě využití taxi služby celkovou částku za odvoz hradí klient.

t) Pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí - dohled, aby osoba závislá na pomoci nezpůsobila ohrožení sobě ani svému okolí

Dohled nad klientem se provádí v době nepřítomnosti rodinného příslušníka se zajištěním služeb dle individuálních potřeb klienta. Úkon zahrnuje osobní návštěvu v domácnosti klienta, kontrolu fyzického i psychického stavu, dohled nad dodržováním osobního režimu dne, konverzaci, předčítání a popř. jiné předem domluvené aktivity. Pečovatelka se při tomto úkonu plně věnuje pouze klientovi. Dohled může zahrnovat pouze úkony spojené s péčí o klienta (např. pomoc při osobní hygieně, pomoc při použití WC, podání jídla a pití, pomoc při přesunu na lůžko či vozík apod.), ne však úkony spojené s chodem domácnosti. Dohled může být poskytován i mimo domácnost klienta, např. při procházce. Dohled poskytujeme maximálně 3 hodiny denně.

u) Pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů

Úkon je poskytován klientům, kteří potřebují pomoc při komunikaci s úřady a dalšími institucemi. PSUL zajišťuje dle přání a potřeb klienta pomoc a podporu: při vyřizování úředních záležitostí, při správě dokladů, při hospodaření s finančními prostředky, s odesíláním a přijímáním poštovních zásilek, s uplatňováním dalších práv např. pomoc při uplatňování práva volit, či s vyřízením příspěvku na péči.

Úkon zpravidla zajišťuje sociální pracovník, který dbá na to, aby nedocházelo k vyloučení klienta z komunikace a aby dostal rovnoprávnou možnost a prostor k vyjádření. Pracovník nepřebírá odpovědnost za vedení komunikace, Klienta podporuje k aktivitě s využitím jeho aktuálních schopností a dovedností.

v) Pomoc při vyřizování běžných záležitostí

Úkon je poskytován klientům, kteří potřebují pomoc při komunikaci s úřady a dalšími institucemi. PSUL zajišťuje dle přání a potřeb klienta pomoc: se zajištěním dovozu stravy od jiného dodavatele, při vyřizování záležitostí na poště, při objednání u lékaře, s dodržováním léčebného režimu formou připomenutí léků, při objednání k lékaři, na pedikúru, ke kadeřníkovi apod., při vyplňování formulářů, složek apod., s přečtením dokumentu.

Pracovník pracuje podle instrukcí klienta, nepřebírá odpovědnost za vedení komunikace. Klienta podporuje k aktivitě s využitím jeho aktuálních schopností a dovedností.